FANDOM

Dead-line för inlämnandet av armé-lista och kuppstart

  • Deadline för inlämnande är 24e November
  • Armélistorna ska helst vara i txt. format och skickas antingen till min Facebook, till min email eller till mitt användarkonto här på WfP-wikian.
    • Man behöver inte skriva ut standard-utrustning på alla modeller.
    • Där ni kan göra ett val ska det visas i listan att ni gjort ett val (även om det är ett gratis sådant).
    • Glöm inte att markera ut Warlorden i listan
    • De som har Psychers som har en icke-6th ed codex måste skriva om de använder Psychic-powersna i sin bok eller i grundboken (as per SweFAQ).
  • Spelare som lämnar in efter det här tar 1 straffpoäng.
  • I veckan följande 24e November kommer armélistorna läggas upp här på Wikin. Då har man möjlighet att påpeka eventuella fel i allas listor. Eventuella ändringar ska då göras innan 2a December.
  • Kuppen startar officiellt 2a December: Således kommer första månaden vara en dag kortare (då den slutar 31a December).

Kuppregler

  • Slutresultatet är summan av kuppmatcherna samt bonus poäng (WYSIAWYG och målning) minus eventuella straffpoäng.
  • Kuppmatcherna ger poäng som följer.
    • Major Victory ger 3 kupppoäng.
    • Minor Victory ger 2 kupppoäng.
    • Draw ger 1 kupppoäng.
    • Minor Loss ger 1 kupppoäng.
    • Major Loss ger 0 kupppoäng.
  • Man måste ha spelat minst en match per passerad månad. Missar man denna deadline utsätts man för en 1 poängs straff.
    • T.ex. Efter första månaden måste man spelat minst en match. Efter fjärde månaden måste man ha spelat minst fyra matcher under de föregående månaderna.
    • Match resultaten måste lämnats in innan den första dagen av den kommande månad för att räknas till deadlinen.
  • Vid slutet av kuppen får man bonus poäng i form av 1 poäng för WYSIAWYG och ½ poäng för målning.
    • För WYSIAWYG (What You See Is Almost What You Get) poängen krävs det att motståndaren lätt ska kunna se vilka modeller som är speciella i givna enheter. DVS. serganter, specialist vapen och dyl. måste kunna särskiljas. För fordon krävs att man ska lätt kunna se var mounting pointen (där man drar line of sight) är på dess vapen. Inget undantag tillåts för att få denna poäng.
      • Notera att Proxy:ing är tillåtet men att modellen som proxyar måste vara i samma dimension som modellen som blir proxyad. Dvs en Ork Warbuggy får inte Proxya en Land Raider och en Space Marine Tactical marine får inte proxya en Dreadknight.
    • För Målning måste 60% av modellerna vara målade i åtminstone 3 synbart olika färger (i undantagsfall kan vissa färgtemor bara behöva 3 nyanser).

Matchregler

  • Följer först och främst regler upplagda här, i andra hand regler i Svenska 40k FAQ:en (hittas här), i tredje hand GWs egna FAQ och errata och sist men inte minst så gäller grundregelboken och codexarna. Om inget kan snabbt hittas som kan lösa eventuella problem ska reglen "The most important rule" på sida 4 i grundregelboken.
  • Uppdragen slumpas som i boken, men ingen spelare ska spela samma uppdrag 3 gånger. Om det händer så slumpas det om. Det är tillåtet att komma överens innan matchen om vilket uppdrag man ska spela, förutsatt att ingen av spelarna har spelat samma uppdrag innan.
  • Vid slutet av matchen räknas och jämförs hur många Victory Points (VPs) vardera sida har och ger resulterande utfall:
    • 2+ fler VPs än din motståndare är en Major Victory
    • 1 fler VPs än din motståndare är en Minor Victory
    • Samma mängd som din motståndare VPs är Draw
    • 1 färre VPs än din motståndare är en Minor Loss
    • 2+ färre VPs än din motståndare är en Major Loss
      • Ex. Slutresultatet VPs är 7 för spelare X och 4 för spelare Y. Spelare X har 3 fler VPs alltså har han 2+ fler vilket ger honom en Major Victory. Spelare Y har 3 färre VPs alltså har han 2+ färre vilket ger honom en Major Loss.

Specifika regler

  • Dedicated Transports räknas aldrig som scoring eller denial units. Inte ens om de köpts till Fast Attack eller Heavy Support enheter vid Big Guns Never Tire respektive The Scouring uppdragen.
  • Ignorera regel 1.7.2. i SvFAQen.