FANDOM

Här nedan är kortfattat tankar för kampanjen

Strategi-Poäng (SP) Edit

Alla kommer börja med SP baserat på deras situation/strategiska läge. De med mycket på marken kommer ha mindre än de med soldater i reserv. SP är tänkt att symbolisera strategiskt initiativ och reserv-kapacitet. Och tillåtelsen att använda mer resurser är således baserat på hur bra man lyckas med sina mål eller hur bra man använder resurserna man redan har.

Beroende på hur man lyckas med sina battlemission men även till viss del sina slag kommer man få SP. Överlag kommer lyckas med ett battlemission ge mer SP än vinna ett slag.

Vad använder man SP till? Edit

Dels kommer den med högst SP få chansen att agera övergripande först, t.ex. genom omstrukturering av resurser, starta en attack eller utföra handlingar enligt sin egen story. Beroende på hur mycket man sträcker sina resurser/armé kommer det kosta olika mycket. Att göra en stabil men långsam avancering kommer t.ex. inte kosta något medan ett försök till blixt-räd bakom fiendens linjer kommer kosta.

Battlemission (BM) Edit

BM kommer vara uppdrag som är huvudmålet med slaget. Dessa kommer kunna vara allt från 'Döda generalen' till 'rensa sektor 1' till 'nå punkt X med figur Y'.

Detta betyder såklart att man kan total misslyckas med att vinna slaget (enligt vanliga regler) men ändå få en belöning för lyckat BM. Belöningen kommer ofta vara i form av SP men i utvalda fall (beroende på BM och samtal med 3mer) kommer andra belöningar i form av plot-händelser, tillfälliga armébonusar eller ny utrustning vara möjliga.

BM kommer vara dolda under själva slaget och ska endast visas för motståndaren när man lyckats med dem.

Namngedda karaktärer Edit

Storyn ska främst drivas av namngedda hjältar. Man väljer själv namnet på karaktärer man skapar.

Alla kommer börja med en namn-given hjälte som ledare (en karaktär från HQ-choicen) och ge honom ett unikt föremål (e.g. relics till space marines, heirlooms för imperial guard etc) som kommer bli hans signum. Endast han kan ha detta unika föremål, och endast namngedda hjältar får bära unika föremål.

Under spelets gång kommer man få tillfälle att få fler namngivna karaktärer. Tanken är att man ska kunna följa en given karaktärs resa upp för ranker för att tillslut räknas som hjälte.

Om efter slutet av en match en sergaent presterar tillräckligt bra för att synas (t.ex. lyckas med ett fantastiskt osannolik händelse, eller vinner en challenge) och dessutom överlever matchen kan båda spelarna välja att namnge en sergaent (om sådan finns som uppfyller kriterian). Denna kommer hädanefter ha chansen för ännu mer ära, och om han presterar ytterligare kommer han befordras inom rankerna från t.ex. sergaent till löjtnant/kapten eller dyl och från den tidpunkten vara en namngedd hjälte. Hans stats kommer ändras till de nya och han kommer få ta en unik utrustning.

Ex. En space-marine sergaent vinner en challenge mot en Ork Nob och blir då namngedd. Han blir Sergaent Rasmus. När Sergaent Rasmus sedan lyckas ta ner sista woundet på en Monstrous Creature blir han befordrad till Löjtnant (använder statsen för Captain). Spelaren får då välja en unik utrustning (relic) som blir Rasmus' signum.

Om karaktären dör Edit

Det är dock inte bara möjligheter med namngedda karaktärer. Det finns även risker. Det främsta är att det märks när de dör eller blir tillfångatagna. En namngedd sergaent dör om han förlorar sitt enda wound.

Om en namngedd hjälte blir removed from play p.g.a. förlorat sitt sista wound lägger man honom ned på sidan och lägger en objective marker för att symbolisera hans plats. Den objektiv-markern kan kontrolleras enligt vanliga regler.

Om objective markern är okontrollerad eller kontrollerad av ägande spelare vid slutet av matchen kommer slå enligt tabellen nedan. Dör karaktären p.g.a. instant death blir tärningen modifierad med +1. Om ägande spelare kontrollerar objectivet blir tärningen modifierad med -1. Om motståndaren kontrollerar objectivet blir han dödad enligt resultat 6 eller tillfångatagen, efter samtal med 3mer. Eventuella unika utrustningar kan här byta händer.

Resultat Effekt
1- Lucky bastard. Oskadad.
2-3 Armskada, -2 WS och BS i 2 strategi-rundor
4-5 Benskada, slår alltid 2D6 och tar högsta när han förflyttar sig, resten av hans enhet går som normalt och blir inte påverkade av detta. Om han har utrustning som gör att han inte går så måste han slå en D6 om han rör sig över dubbla det slagna värdet, på en 1:a tar han ett wound med armour eller invuln save. Assault moves är inte påverkade av denna reglen, däremot är thrust-moves påverkade.

Detta gäller i 2 strategi-rundor

6+ Dör, denna namngedda karaktär kan inte längre användas.